Allah is imprinted in my heart. I cannot forget Him, nor has He ever forgotten me. Sometimes, I become negligent of His blessings and mercy, but never will He change, for He is Allah the greatest and most-merciful. Having Allah in my heart and tongue is the greatest pleasure of this life. It is the only love, guidance, and presence that never leaves me. Allah is the only one who listens to me and answers me. He always answers my prayer in the best way. He is never too quick to judge us, but always quick in rewarding us. I love you Allah. Please make me firm in your path!

Followers

Wednesday, June 6, 2012

Buatmu Muslimah

assalamulaikum.. tadi ana terbaca satu entry yang agak menarik dari blog seorang student Usim..klik sini ^_^ agak menarik isi nya. istimewa untuk muslimah.. untuk ana jugak.. semoga  dapat memberi manfaat kepada sahabat2 ana yang lain.. terutamanya ana.. insyallah..

         **************************  *********************** *****************




Saya teringat sebuah buku kecil yang saya baca ketika sekolah rendah. Cukup menarik. Terjemahan dari sebuah kitab kecil berjudul 'Ya Binti' (Wahai Puteriku)  tulisan Syeikh Ali Tanthawi. Entah mengapa, sehari dua ini saya kembali menyelak helaian buku kecil ini. Suasana hari ini seakan bertepatan dengan apa yang dinukilkan oleh Syeikh.

Inilah kelebihan tulisan ulama' yang ikhlas dalam berdakwah. Saya kongsikan beberapa petikan dari kitab kecil ini. Moga- moga kita bersama mendapat manfaatnya.




"Pintu pemulihan (cara mencegah maksiat) ada di hadapanmu. Kunci pintu itu ada di tanganmu. Jika engkau meyakininya dan engkau berusaha untuk memasuki pintu itu, maka keadaan akan berubah dan menjadi baik.


Engkau benar puteriku, bahawa kaum lelakilah yang mula-mula melangkah menempuh dosa, bukan wanita. Tetapi ingat, bahawa tanpa kerelaanmu dan tanpa kelunakan sikapmu, mereka tidak akan berkeras melangkah maju. Engkaulah yang membuka pintu kepadanya untuk masuk.


Seandainya engkau tahu bahawa lelaki itu serigala dan engkau adalah kambing, pasti engkau akan lari seperti larinya kambing dari ancaman cengkaman serigala.


Jika yang dikehendaki oleh serigala dari kambing adalah dagingnya, maka yang diinginkan lelaki adalah lebih daripada itu. Lelaki mengingingkan lebih dari sekadar daging kambing dan bagimu lebih buruk daripada kematian kambing itu.


Lelaki mengkehendaki yang paling berharga darimu iaitu harga diri dan kehormatanmu. Nasib seorang gadis yang diragut kehormatannya lebih menyedihkan daripada nasib seekor kambing yang dimakan serigala.


Wahai puteriku,
Demi Allah, apa yang dikhayalkan oleh pemuda ketika melihat gadis ialah gadis itu telanjang dihadapannya tanpa pakaian.


Aku bersumpah lagi: "Demi Allah, jangan percaya terhadap kata-kata sebahagian lelaki, bahawa mereka memandangmu kerana akhlak dan adab. Berbicara denganmu sebagai sahabat dan apabila mencintaimu hanya sebagai teman akrab." Bohong, bohong, bohong, demi Allah dia berbohong. Seandainya engkau mendengar sendiri perbualan di antara mereka, pasti engkau akan takut dan ngeri.
Wahai puteriku,
Lelaki yang baik dan soleh, akan datang kepadamu, dengan segala kerendahan hati, memohon kemaafan, menawarkan kepadamu hubungan yang halal dan terhormat. Dia datang untuk meminang dan mengahwinimu..."



************   **********  ************** *********** *************** ************

p/s : menarik bukan? semoga dapat memberi manfaat especially dekat kaum muslimah.. 
biarlah dari luaran kita nampak tegas.. tapi dalaman kita lembut dan bersopan... janganlah kita berlembut dengan lelaki yang masih belum tentu jodoh kita.. perancangan Allah lah yang terbaik.. semoga istiqomah  dalam berbuat kebaikan..  asslamulaikum...



#kepada sahabat2 ana di Usim especially QS pure.. semoga najah dalam final exam nanti.. 
doakan kejayaan bersama.. salam imtihan.. :)




2 comments:

NURFARIZA IZZATI said...

what are beautiful and benefit entry.. keep updating!

NurShuhada Noordin™ said...

thankss

salam semua!

tiada kenikmatan seorang hamba yg lebih baik setelah kenikmatan islam selain kenikmatan memperoleh teman soleh,
yang bila lupa akan mengingatkan dan bila ingat ia akan membantunya... dan alangkah bahagianya orang yang dikurniakan teman yang mencintainya kerana Allah Taala.. sesungguhnya... kasihku seorang sahabat ikhlas buatmu kerana Allah s.w.t.. salam ukwahfillah..

with them.

with them.
sweet moment, Taman Hutan Lagenda Gunung Ledang. January 2014