Allah is imprinted in my heart. I cannot forget Him, nor has He ever forgotten me. Sometimes, I become negligent of His blessings and mercy, but never will He change, for He is Allah the greatest and most-merciful. Having Allah in my heart and tongue is the greatest pleasure of this life. It is the only love, guidance, and presence that never leaves me. Allah is the only one who listens to me and answers me. He always answers my prayer in the best way. He is never too quick to judge us, but always quick in rewarding us. I love you Allah. Please make me firm in your path!

Followers

Tuesday, October 11, 2011

mendekati untuk mencintai...

“Ya Allah, perbaikilah segala keadaanku.”
Terkadang disaat merenungkan segala kehidupan yang telah saya lalui selama 20 tahun ini, banyak sekali saya temui cerita-cerita kehidupan,. Manusia  adalah seorang hamba yang banyak melakukan kekhilafan, ketika diminta kembali kepada-Nya untuk melakukan ketaatan, kita terus lari dari-Nya dengan melakukan kemaksiatan. Lari dari Allah dengan perbuatan-perbuatan jahat, melanggar perintah-Nya, keinginan yang menyimpang dan dengan niat yang salah. Banyak orang mengaku dirinya seorang muslim tetapi lalai dalam solat, mensia-siakan puasa, mengeluh akan kurniaan Allah, dan  hawa nafsu telah membuat kita berani pada-Nya. Berpaling dari Allah dan terlena dengan indahnya dunia, terbuai dengannya, sibuk memikirkannya serta lupa pada hebatnya hari akhirat.
Allah berfirman:
“Janganlah kamu membeliakkan kedua matamu (terlalu kagum) dengan apa yang Kami berikan pada mereka sebagai perhiasan kehidupan dunia. Hal itu untuk menguji mereka. Sedangkan rezeki Tuhanmu jauh lebih baik dan lebih kekal.” (Taha : 131)
Ibn ‘Abbas berkata : Pada suatu hari, ketika saya berada di belakang Nabi SAW, baginda bersabda : “Wahai anak muda, jagalah (hak-hak) Allah, pasti Allah menjagamu. Jagalah Allah, pasti Allah memerhatikanmu. Jika engkau hendak meminta, mintalah pada Allah. Jika engkau hendak memohon pertolongan, mohonlah pada Allah. Ketahuilah bahawa seandainya umat ini berkumpul untuk memberi manfaat kepadamu, hal itu tidak akan terwujud kecuali dengan takdir-Nya. Sebaliknya jika mereka berkumpul untuk mencelakakanmu, hal itu takkan berhasil kecuali dengan takdir-Nya. Pena sudah kering dan lembaran juga sudah dilipat.”
(H.R. Tirmidzi dan menurutnya sanad hadis ini sahih)
Mendekatlah kepada Allah, bersahabatlah dengan aturan Nya dan menunaikannya, bersahabatlah dengan ujian Nya dengan bersabar, bersahabat dengan nikmat-Nya dan bersyukur. Mendekatlah kepada Allah dengan sebenar-benarnya Cinta. Cinta yang Hakiki :-D . Bermuhasabahlah  , teruslah mendekati Allah dan mencintai Nya dengan melakukan segala perintahNya sesuai syariat, serta menjauhi segala larangan Allah. Mendekatlah untuk mendapatkan kecintaan dari Allah .



No comments:

salam semua!

tiada kenikmatan seorang hamba yg lebih baik setelah kenikmatan islam selain kenikmatan memperoleh teman soleh,
yang bila lupa akan mengingatkan dan bila ingat ia akan membantunya... dan alangkah bahagianya orang yang dikurniakan teman yang mencintainya kerana Allah Taala.. sesungguhnya... kasihku seorang sahabat ikhlas buatmu kerana Allah s.w.t.. salam ukwahfillah..

with them.

with them.
sweet moment, Taman Hutan Lagenda Gunung Ledang. January 2014